Palma

Vi avslutade vår resa i Palma där vi bokat in 5 dagar. Vi hade bokat familjerum på Catalonia Majorica som hade fin utsikt över hamnen i Porto Pi, några kilometer från gamla stan.

Gamla stan besökte vi flera varv, det känns som att man alltid hittar någon ny liten gata när man är där. Katedralen La seu är givetvis en självklarhet som man man måste se när man besöker Palma.

Vi hittade med barnen en park nära Placa d´Espanya där det fanns en stor lekpark som vi varmt rekommenderar! Parc de led Estacions heter den, det finns en liten lekpark alldeles i början men går man längre in hittar man den stora lekparken. Perfekt stop då man gått genom gamla stan.

Kvällen i Portixol var kanske min favoritkväll i Palma. Vi tog en taxi till Portixol och kollade på några restauranger som jag hört bra om. Vi valde restaurangen Portixol som också är ett hotell. Fantastiskt fint ställe, barnvänligt och fräscht. Maten var väldigt god och servicen likaså. Här blev man sugen på att boka in sig på hotellet också!

Vi åkte också upp till Bellver slottet som ligger högt uppe på en kulle med fin utsikt över Palma. Bellver är från 1300-talet och är det enda runda slottet i Spanien genom tiderna. Det sägs att det finns en trappa upp till slottet med över 500 trappsteg, den kom dock inte på frågan för oss i +40 graders värme.

En av dagarna gjorde jag och barnen också en dagsutfärd till Palmanova, skriver mera om dett i ett eget inlägg.

Puerto Pollenca och Cala Sant Vicenc

Under de dagarna vi hade hyrbil åkte vi så klart till Palmas bästa shoppingcenter FAN för en hel dag, alla gånger värt det och ganska skönt med svala butiker också som omväxling i värmen. Valdemossa och Deía fanns också på vår lista men vi skippade bergsbyarna eftersom det var väldigt varmt just de dagarna som vi hade bil.

Däremot åkte vi till Puerto Pollencas Pine Walk och strand där det blev en hel dag på stranden. En fin strandpromenad med mysiga små butiker, restauranger och lekplatser för barn.

Vi fortsatte också till Cala Sant Vicenc för att kolla in Cala Barques, Cala Clara och ta ett dopp i Cala Molins kristallklara vatten. Fina små stränder.

Alcudia 2018

Jag ser att folk kikar in här nu som då och kollar om det kommit någon uppdatering, och nu äntligen! Det finns ju en hel del inlägg och tips om Alcudia från tidigare år som man kommer åt via Alcudia kategorin till höger, men här kommer denna sommarens pärlor.

Man kan nog säga att Alcudia har blivit vårt andra hem, det här var fjärde året i rad som vi åkte till samma villa som vi hyrt tidigare år. Det är lite som att komma ut till sin stuga, vårt mål är inte att hinna se så många ställen som möjligt, utan att ta det lugnt och varva ner. Och det gör man ju så bra där vi bor vid stranden. Vi stannade totalt i 3,5 vecka men de sista dagarna flyttade till ett hotell i Palma, mera om det i senare.

Några plock av årets favoriter

Boendet ligger på stranden och läget är helt perfekt. Älskar den stora balkongen mot havet där man äter, kan ta en siesta och läser en bok på kvällarna till havets brus med ett glas rosé. Vi brukar åka i juni, det är lite mindre folk då än i juli.

Stranden i Alcudia är lång och fin, men själv tycker jag att vi lyckats med att hitta boendet vid den finaste delen av stranden vid Playa Pinos. Här finns endast några rader med solstolar men också en bra bit som är helt utan dem. Vid stranden växer höga träd där man kan söka sig till skugga, och de lokala dukar upp till picknick under träden varje söndag. Ja, och det viktigaste, det är mycket lugnare här då det är främst villor som ligger vid stranden just här.

Sällskapet var ju ett alldeles fantastiskt bonus som vi fick helt av en slump! Genast från första början fanns en av barnens bästa förskolekompis på ön, och för att inte tala om Danni&Co som visade sig vara ett alldeles ypperligt sällskap som hela familjen trivdes tillsammans med. Lagom till midsommarn träffade vi också Marias familj där speciellt pojkarna klickade så bra. Så mycket fina minnen tillsammans!

Royal beach är en mysig strandbar där man kan sitta ute vid stranden och njuta av goda lyxiga drinkar och milkshakes. Stället blev nog min favorit!

Brevid Royal Beach club finns en annan mysig strandbar, servicen där är dock väldigt långsam och stället är öppet endast på dagen. Minns inte namnet men så här såg det ut:

Fun parken som öppen kvällstid (öppnar typ kl.17) är barnens favorit, trampoliner, olika banor och hoppslott att böka i. Den ligger precis bakom Royal beach club.

Bryggan i i Playa del Muro är fantastiskt fin. Gå hit mitt på dagen för att fånga upp de finaste bilderna. Bryggan är lång och här kan man hoppa på en båtutfärd eller bara spana in fiskar i det klara vattnet. Har alltid varit och kommer att förbli en favorit.

Playero är vårt stammisställe, speciellt nu då de stängt ner flera av beachbarerna (bl.a. Pepita och Floridita). Hit kan man gå för lunch, men vi brukar gå hit på kvällen och ta en glass och en drink. Barnen kan leka på stranden vid trampbåtarna hur länge som helst. Dom älskar det! Och vi vuxna kan sitta och njuta och prata. Råkade det komma en fotbollsmatch så där som det nu brukar under VM så kunde de som ville följa med det också (läs: inte jag).

Gamla stan är det måste att besöka, det är fint med små gränder och mysiga butiker och restauranger. Vårt favorit tapasställe hade bytt namn till Bistro Plaza, men serverade precis samma tapas. Vill man uppleva marknaden är det på tisdagar och torsdagar, men jag föredrar gamla stan utan marknad då det är lite lugnare. Tidigare år har vi gått omkring i gränderna, men i år gick vi upp på den gamla muren som omringar gamla stan. Fint!

Hamnen är trevligt område med klätterställningar och annat för barn, trevliga restauranger och fräsch omgivning.

Hawaii är vårt stammishak som ligger intill vårt boende. Personalen känner oss sedan flera år tillbaka, och det äralltid lika trevligt att komma till Hawaii. De grillar maten på öppen eld, speciellt grillspätten är goda! Prisnivån är hyfsad och här äter hela vår familj lätt för under 40 euro totalt.

Dannys tapas har samma kök som Jardim, och har väldigt god mat. Hade gärna gått till Jardim också men deras lista var ganska dominerad av havsmat som jag är allergisk för. Matkräsna 4-åringen åt upp sin broiler i ett nafs och ville knappt röra franskisarna. Oftast är det tvärtom.

Playa del Muro är mysigt. Här finns en Haribos popup shop med mängder av lösgodis för lördagar samt foodtrucks, ponnyridning och trampoliner. Och såklart den där kända bryggan som jag nämnde tidigare.

Vi hyrde också bil för några dagar, men mera om våra utfärdsmål utanför Alcudia i ett nytt inlägg.

Mallorca 2018

Det är inte många veckor kvar innan vi åker till Mallorca, vårt absoluta favoritställe. Vi stannar nästan en hel månad och bor på samma ställe som vi brukar i Alcudia, men vi avslutar den här resan med 5 dagar i Palma. Är sjukt taggad!

Det här är fjärde året i rad som vi åker till samma ställe, varje är funderar vi på olika alternativ men så drar ändå Mallorca det längsta strået varje gång. Bilderna i inlägget är tagna år 2015.

Förra sommaren skrev jag om några strandrestauranger som är våra favoriter här.  Nu håller jag på att skriva lista över vilka restauranger jag vill testa på den här gången. Kanske finns det någon som kan rekommendera något? Åtminstone Bistro del Jardim vill jag till.

Det är faktiskt många bekanta som kommer att vara i Alcudia samtidigt som vi i år, vilket är roligt.

Det finns ett inlägg från ifjol där jag länkar till en massa gamla inlägg om Alcudia

I fjol skrev jag också om några barnens favoriter här

19 dagar to go!

Cherryblossom

Vår kryssning till Stockholm med barnen var extra kul då vi fick sällskap av Maria och Anton. Jag brukar passa på att boka en kryssning på våren till april/maj, om man orkar undersöka lite så kan man hitta en bra hytt för ganska billigt.

Vi lyckades igen åka precis lagom för att se körsbärsträden blomma i Kungsträdgärden. Så fint.

Eataly har öppnat i Stockholm på Biblioteksgatan, dit skall jag gå med bättre tid då jag skall till Stockholm nästa gång!

Barnen trivdes igen i Humlegårdens lekpark utmärkt. Det är ett ställe där det finns många små detaljer som gör en så glad. Varje gång jag är där märker jag att jag tänker på varför det inte kan finnas en lika mysig park här hemma i Helsingfors.

Stockholm är alltid lika trevligt att besöka, funderar ännu på att göra en roadtrip i sommar men har inte bokat något ännu. Senast i september blir det dock Stockholm igen för mig, då blir det bröllop. Ska bli så kul!

Stockholm i februari

Det är mars redan! Det betyder att det är mindre än två månader tills jag tar ut en lite annorlunda ledighet: nämligen studieledighet! Det känns faktiskt som att tidpunkten är precis den rätta för det. Att fundera lite över prioriteringar, att fokusera och tänka på om det är ok när jobbet gör intrång även i nattsömnen.

I februari hann jag några vändningar till Stockholm, en kryssning med familjen och en snabb sväng med vänner för att se Fredagspoddens avslutande show One last time. Tidigare tips om vad man kan göra i Stockholm med barn hittar ni här: Klick eller under kategorin Stockholm.

Den här gången testade vi Polismuseet med barnen. På polismuseet kan man sitta i polisbil och motorcykel, klä ut sig och sitta i fängelse och en massa annat. Övre våningen lämpar sig för lite äldre barn. Polismuseet var lagom underhållning om man vill hinna  med annat också i Stockholm. Vi började med lite shopping och lunch och avslutade med polismuseet. Funkade perfekt.

Minnen från Mexico

Många frågar mig om Mexico, tidigare skrev jag om bl.a. Tulum men här kommer ännu lite bilder och minnen från solen.

Nära vårt hotell låg en liten hamn där man kunde se delfiner, sjölejon och sjökossor. Där fanns också en hel del små restauranger och det var hur mysigt som helst om kvällarna bland ljusslingor och lyktor. En kväll kom två stora apor flängande emot oss på vägen till hamnen.

På vårt hotellImråde kunde man se iguaner och små sympatiska Agutier som dom sprang omkring.

På hotellet kunde fick barnen gå på spa/massage och så paddlade vi, så roligt!

På beachbaren avslutade vi många dagar, där fick man den sista kvällssolen.

Ibland hände det att man försökte få barnen att posera på en gruppbild vid hängmattorna, det gick väl sådär.

Playa del Carmen och 5te avenyn var verkligen turistigt i allra högsta grad. Vi åkte dit två gånger och fyndade främst kläder åt barnen på old navy. Carmen låg ca 20 minuter ifrån oss med taxi.

Xpu Ha beach

Xpu Ha beach låg en kort taxiresa från vårt hotell. Stranden är en sk. Hidden treasure och vår kusk hade nog lite problem att hitta fram. För att komma in till strandområdet måste man betala inträde. Kommer man in vid rätt port, får man kvitto och möjlighet att få pengar tillbaka om man köpt mat och dricka på området. Här lönar det sig att välja en plats och stanna där hela dagen, du behöver nämligen ett armband för att ens fö använda toaletten. Vårt val visade sig vara ett ställe som var populärt bland lokala. Men en fin strand var det här också.

Tulum

Att åka till Maya ruinerna var en av de få saker vi hade på listan att checka av i Mexiko förutom sol o bad.

Kön ringlade sig lång vid ingången, men man kan undvika köandet genom att köpa biljetter från automaten. Det var faktiskt ingen kö vid den, men passa på att ha med ett kreditkort för betalning.

Vid ruinerna ligger tillgång till en fin strand, men den var fullkomligt fullproppad. Vi gick istället till närmaste utgången, köpte lite färsk frukt och fick instruktioner att gå fram längs med vägen 5-10 minuter till allmänna stranden. Där öppnade sig en paradiset, vit fluffig sand och turkost vatten.

Vi åt lunch vid ett ställe som hade solbäddar och bungalows. Det var inga problem att få låna solbäddar av hotellet så länge man lunchade eller köpte något att dricka på stället. Så skön och avslappnad inställning! Don’t worry, just be happy som de sade.

Tulum var alldeles härligt och lämnade nog en längtan i hjärtat. Det kan väl hända att vi återvänder till Tulum någon dag.

Puerto Aventuras, Mexico

Tänk att det slutligen blev så att vi avslutade året i Mexico! Det var en härlig semester med sol, värme och verkligen en välbehövlig paus med familjen och vänner.

En vecka innan jul åkte vi iväg till Mexico med destination Puerto Aventuras. Flyget till Cancun var långt, estimerade flygtiden var 11.45 h men slutligen var flyget lite kortare. Vi har så ”stora” barn som är vana vid att flyga så långa flyget var inte något större problem för oss. För er som funderat på flygtider kan jag berätta att flyget hem var betydligt kortare, bara 9h 45min!

Och när vi steg av flyget i Cancun och den där varma fuktiga luften slog emot en! Ah, då kändes det tusen gången värt alla timmar på flyget. Så härligt!

Från flygfältet var det ungefär en timmes väg till hotellet, så vi hann fram till kvällens skymning. Men nästa morgon vaknade vi till vacker soluppgång.

Två veckor av fantastisktväder och avslappning kunde börja. Det blev många timmar vid poolen och också några mindre utfärder och promenader till hamnen. Mera om det senare!