Beachdays

Det fortsätter vara över +30 här dagligen, någon kanske skulle klaga men jag njuter!

Det blir såklart mycket behagligare i värmen när man gå till stranden precis när man vill. Jag maxar strandtiden med att packa ner snacks i strandväskan och så bär vi ner vårt UV-tält också som barnen kan mysa sig in i då det blir tråkigt.

Det märks tydligt att det är mycket mera turister här nu i juni än tidigare år. Stranden är ju nog över 10 km lång så det behöver inte kännas trångt. Men de två senaste dagarna har det nog gjort det då det kommit stora grupper med skolbarn precis intill oss på stranden. De är väl någon form av tradition här, precis innan midsommaren minns jag, men mängden barn har inte kännats lika stor då det varit mindre turister tidigare år. Därför kändes det mer än okej att min sambo bokade in en massage på hotellet intill oss så att vi kunde hänga vid poolen en stund idag.

Gamla stan i Alcudia

Härom kvällen tappade jag min iPhone i stengolvet och skärmen gick i tusen bitar. Snabbt googlade jag ställen här i Alcudia som fixar mobilskärmar, men hittade inget!

Följande morgon joggade jag till närmaste turistinfon, som ännu var stängd så fortsatte därför till hamnen. Där var infon lika stängd som på föregående ställe. Men när jag stannade för att köpa dricka så berättade flickan bakom disken att det borde finnas ett ställe i gamla stan som fixar!

Åkte alltså till Gamla stan, och visst, en mycket sympatisk man på Servimobil fixade nytt glas åt mig på 45 minuter! Stället ligger på avinguda des Princep d’Espanya nära Turistinfon.

Lite tapas till lunch, och promenad i gamla stan blev det såklart också.

Tidigare år har vi besökt gamla stan under marknaden som är på söndagar och tisdagar, men det var ganska skönt att gå omkring då det var mindre människor.

Att njuta

Det bästa här just nu förutom sol, glimmande hav och värme är nog att få vara tillsammans med familjen. Långt borta från organisationsförändringar på jobbet och tidiga morgnar.

Här följer några favoriter från de senaste åren till nu från vår favoritbrygga.

En vecka på Mallorca

Idag är det exakt en vecka sedan vi landade på Mallorca. Det har gått snabbt, tur att vi har ännu några veckor kvar här!

Förra fredagen var en rolig dag med bra sällskap. Vi började dagen som vanligt på stranden, för det hör helt enkelt till. Men sedan hoppade vi på taxi till Ponderosa Beach för att möta upp Danni&co. Vilken lyckad lunch och eftermiddag vi hade!

Dryga 4 timmar senare åkte vi hem glada och nöjda för att ta det lugnt en stund och sedan tog vi oss till hamnen för middag med min sambos bekanta. Det blev en senare middag än vanligt men barnen klarade det galant igen. Hurra!

I hamnen åt vi på Bellavista, där de andra beställde sushi som fick gott betyg. Själv är jag ju allergisk för fisk och skaldjur så åt annat, men det var gott! Rekommenderar varmt.

Att barnen kom i sång först närmare 22.30 fick man ju betala för följande dag med trötta och sura barn. Men det i sin tur ledde till att vi införde tysta timmen och alla var lite nöjdare efter det.

Värmen

Dag 2 i Alcudia var en typisk semesterdag som började på stranden.

På morgon/förmiddag är det oftast nästan spegelblankt på havet, då är det skönt för barnen att vara på stranden. Och för det vuxna också för den delen!

Det här är tredje året i rad som vi börjar semestern här i Alcudia, och det är verkligen skillnad i år. Man märker att barnen har blivit större. Att resa med barn som är 3 och 5 är något helt annat än att resa med barn som är 1 och 3.

Efter lunch på balkongen gick vi till restaurangen Playadero vid kanalen och äta glass.

Efter mera strand och sedan middag gick vi till Muro till ett litet lekområde med trampoliner och whatnot. Där kunde barnen böka på på egenhand medan man själv kunde sitta ner och ta det lugnt. Säger det igen: skillnaden till tidigare år!!

Semestern har börjat!

Äntligen här på Mallorca! Det är mycket varmare här än förra året vid samma tidpunkt, efter kl.19 var det ännu +35 igår. Man behöver verkligen inte frysa. Skönt att bo helt vid stranden i värmen!

Älskar vyn från vår balkong! Det är svårt att fånga på bild men havet är så otroligt fint och turkost.

Efter att vi fått nycklarna till vårt boende gick vi raka vägen till vår stammis Hawaii för lunch. Samma trevliga bekanta personal och snabb service. Helt perfekt.

Sedan stranden såklart. Det är så varmt i havet!

Efter obligatorisk strandsväng blev det storhandlande i Eroskin här invid oss. Gick också och blåste upp våra badkompisar lilla enhörningen och donitsen som givetvis skulle testas så det blev mera strand på kvällen.

Man hinner med mycket när allting är nära huset. Det tar 1 minut att ta sig till straden typ och kanske 4 till matbutiken.

Tänka sig att vi samma dag vaknade till +13 grader i Helsingfors och sedan landade i Palma med +33 strax efter kl.11.

Vi har det så bra här igen.

Längtar till Mallorca

Längtan efter den långa sommarsemestern är stor just nu. Vi kommer att åka tillbaka till samma ställe och samma hus som vi bott i nu några år i rad. Ser fram emot sol, värme, strand, turkosa havet och saltstänk, men mest av allt att komma bort tillsammans med familjen.

Inlägg från förra sommarens resa hittar ni här och här

Sommaren 2015 finns det inlägg här, här, om utfärdsmål kring Alcudia här, lite om varför vi valde Alcudia och vårt boende här. Mera bilder finns också här och här.

Första gången vi åkte till Alcudia var av en slump, det var 2012 och här finns en reserapport från den resan.

Årliga getawayn

Varje vår åker jag med min vän Linda på en liten getaway. Första åren var det Stockholm, sedan Tallinn i några år och nu var vi tillbaka i Stockholm igen.

Tog ut övertidstimmar och höll en ledig dag på fredagen så vi kunde ta ett tidigt flyg till Stockholm.

Vi hade bra tur och fick vårt hotellrum tidigt. Sedan gick vi i lugn och ro på stan. Gick i Kungsträdgården, butiker, lunchade med en kompis och satt i solen och åt glass.

På kvällen åt vi på Escalier och hann med ett glas Rosé i deras trädgårdsbar.

På Lördagen åkte vi till Mall of Scandinavia. Där fanns precis allt och lite till. Det råkade pågå ett Lego-event där så fick skicka hem till barnen en och annan bild. Rekommenderar varmt stället, snyggt och fräscht och all shopping som man kan tänka sig.

Vi gick ännu ett varv på stan efter mallen, en sväng till hotellets gym och sedan träffade vi vänner på Söder uppe i Himlens lounge. Så tufft ställe! Hade bordresevationen sent så det var som att sitta på en nattklubb mot slutet då musikens volym bara blev högre och högre. Men det blev en så rolig kväll! Och utsikten!

Vi hade ännu nästan hela söndagen på oss, så vi gick på stan, lunchade i lugn och ro över varsin poké bowl och gjorde de sista shopping fynden.

Hemma fick jag höra att jag verkligen ser utvilad ut, och nog är det så värt det att få ett veckslut med vänner ibland. Längtar redan till nästa gång. Vart månne det bär av då?

Stockholm med barnen

Barnens dagis hade stängt på fredagen så tog ut övertidstimmar och åkte på kryssning med barnen på torsdagen.

I Stockholm mötte vi upp min sambo som var i Stockholm och jobbade.

Så delade vi på oss, för att ta det äldre barnet till Wasa skeppet och det yngre barnet till Junibacken.

Träff igen utanför Junibacken och en sväng via Kungsträdgården, lunch och Lagerhaus var ungefär det som vi hann med innan vi var tvungna att hoppa på bussen till hamnen igen. Tips!Åker man med Silja Line så lönar det sig att hoppa på buss nr.1 till och från stan. Åker via Humlegården och Stureplan och upp med Kungsgatan. Smidigast om man har vagn (och gratis).

Lyckades pricka in resan så att vi fick se körsbärsblom igen, precis som förra året.

Inkommande fredag blir det ett nytt varv till Stockholm, utan barn. Då blir det shopping, vänner, god mat och dricka i dagarna tre. Längtar!

Stockholm i mitt hjärta

Innan vi åkte iväg till New York så låg jag på kvällarna och oroade mig över terrorattacker. Kanske hade det att göra med att jag inte tidigare varit ifrån barnen hela 5 nätter i sträck, jag vet inte. Men jag hade nog inte ens tänkt tanken att det skulle hända i Stockholm i stället. Vilket det gjorde.

Men vi skall inte ge upp för rädslan.

Nästa vecka åker vi till Stockholm. Dagis håller stängt på fredag så vi passar på att åka båt med barnen. I Stockholm träffar vi dessutom min sambo som är där och jobbar, så det blir perfekt.

Mera om våra planer senare, i väntan på dem länkar jag till våra tidigare resor och tips i Stockholm:

Förra vårens resa till ett körsbärsblommande Stockholm här

Besök till Tekniska muséet här

Rum för barn här och här